Backpacken 2014: 10 kleine visjes die zwemmen in de zee... (Darwin, Alice springs)

11.6.14

.... nee zei moeder, ik ga niet mee,
Ik blijf liever in de boeren sloot
Want in de zee daar zwemmen krokodillen en die bijten je......

Hallo lieve vrienden aan de andere kant van de wereld,

Op dit moment wandel ik rond in Darwin waar de temperatuur 33 graden is - in de schaduw dan. Maar het maakt me allemaal niet heel veel uit want de zon schijnt en dan is alles oke. (Helemaal met het strand aan je voeten, al is dit een bijzonder speciaal strand maar daar kom ik later op terug.)
Op aandringen van lieve ouders EEN HEEL LANG LOGJE, want het is blijkbaar heel lang geleden dat ik mijn laatste logje schreef - en eerlijk is eerlijk, ik heb ook best veel gedaan in de tussentijd.
Na de Great Ocean Road ben ik de volgende dag met het openbaar vervoer (lees: metro) naar het vliegveld gegaan - ik had nog geld op mijn myki (soort ov) pas staan dus dan ga ik echt niet nog een shuttle bus betalen. Backpack in het openbaar vervoer staat gelijk aan een wereldramp. Bijna. Ik sta al met enorme schuldgevoelens in de metro - toevallig in de spitstijd soort van - en  wanneer mensen dan niet geheel meewerken of boze blikken toewerpen wil ik het liefst in een klein hoekje kruipen - maar lichtelijke irritatie omdat mensen niet uit de weg willen als ik de metro uit wil kruipen komt ook voor, incl. Lichtelijke elleboogjes uitdelen om zo uit de metro te kunnen struikelen/vallen/dat soort ongein.

Nadat ik eindelijk het vliegtuig had bereikt - naar Adelaide was gevlogen - mijn backpack had opgehaald - moest ik op een of andere manier bij het hostel komen. Normaal is er dus een bus met het woord 'sky'  er in - skylink, skyline, etc. Die je gewoon voor het hostel afzet want backpackers zijn lui. Alleen op de site van skylink stond dat de bussen niet meer reden oid , dus ja, sta je dan op het vliegveld. Taxi? Das de hoofdprijs. Uiteindelijk was er een bus die me heel lief op de straat had afgezet waar ik moest zijn, alleen ik stond ergens voor huis nummer 3 terwijl ik nummer 220 moest zien te vinden. Was 15 minuutjes lopen dus achja. En grap van de dag; ik had alweer Duitse roomies (waren wel aardig.)

Adelaide zelf is niet heel veel aan. Niet hele grote stad, wel hier en daar gezellige straatjes maar er werd heel veel verbouwd/gebouwd in de stad waardoor het een chaos was. Uiteindelijk heb ik maar de tram gepakt naar Glenelg (JONGENS DRAAI DE NAAM OM - snap je 'm?) waar strand was. Typisch strand'dorpje' - typisch vakantiegevoel.
De reden waarom ik naar Adelaide ben gegaan is omdat ik heel graag naar kangaroo island wou - eiland met enorm veel dieren.

Nadeel van tours is dat je altijd rond 6 uur 's ochtends wordt opgehaald; vandaag de dag was ook zo'n dag, alleen dan met regen. Heel veel regen. En de bus was gevuld met allemaal ouderen (dan heb ik het niet over 30/40 maar over 60/70) en dat was zo de niet de tour die ik geboekt had - dacht ik. Gelukkig stond er op het eiland een busje waar ik mijn tour had geboekt met een geweldig lieve guide op mij te wachten - en op 3 andere mensen. Jawel, je leest het goed, er zaten wel geteld 4 touristen in een half busje + de guide. 2 Andere meisjes - eentje die heel veel  (teveel) nadacht over het leven en die dat graag met ons deelde en een meisje die 2 dagen nonstop postkaarten heeft lopen schrijven. Ik begon me bijna schuldig te voelen dat ik geen postkaarten naar huis verstuur maar toen herinnerde ik de prijzen van een simpel kaartje naar huis sturen en als je dat x 20 doet bewijs van spreken kan je daar ook 2 nachten ergens slapen. Dus dat is mijn excuus jongens. De vierde tourist in de bus was een man van 70 uit Sydney en mompelde en had een accent waar je u tegen zegt dus ik verstond niks van wat hij zei. Probleem; HIJ HOUDT VAN PRATEN. Ik ga er verder niet op in maar het was een klein irritatiepuntje.

Maar he, ik heb kangaroos gezien (veel), seals op het strand (was alsof ik weer in Nieuw-Zeeland was), koala's in de bomen en eh... Mooiste van alles was dat het eten echt geweldig was. En de bedden waar we sliepen - ik heb echt in coma gelegen die nacht.
Na kangaroo island had ik nog 1 dag in adelaide - maar moet toegeven dat ik niet verder was gekomen dan de supermarkt die dag. Daarna ben ik naar Alice Springs gevlogen - vlucht van volgensmij 2 uur - 1500 km. Idioot raar eigenlijk. 'Jongens, ik vlieg even van Limburg naar Friesland, later!' En dat is nog geen eens 2 uur.
However, daar aangekomen had ik nog een halve dag - hostel <-> supermarkt. Mensen lopen op blote voeten in de supermarkt en ontploft haar en - ja.. De volgende dag werd ik om surprise surprise - 6 uur opgehaald om het eerste gedeelte van de safari te doen. 3 Rocks. Eerste was Uluru (dat was eigenlijk de enige die ik echt wou zien), daarna een rock waarvan ik de naam ben vergeten en daarna Kings Gorge.
Uluru was pittig indrukwekkend - alleen al om hem in het echt te zien en niet op de kaarten en foto's op internet. Klein detail; Uluru is ooit in een ver verleden opgevallen, dus je ziet nu de onderkant van de steen. Nice! De steen kon beklommen worden, MAAR iedereen probeert het je af te raden want uluru is een belangrijke/heilige plek voor de aboriginals dus het is asociaal als je de steen wel gaat beklimmen. (Maar stiekem had ik het wel willen doen maar bang voor boze blikken en ik zou me schuldig voelen als ik het wel zou hebnem gedaan -  gelukkig was ik niet de enige die hier zo overdacht - groetjes, 90% van de bus.)
Zonsondergang bekeken met uluru op de achtergrond inclusief een glaasje champagne om het te romantiseren (maar jongens wat was die champagne vies) en een enorm hongerige buik. IK HAD ECHT HEEL VEEL HONGER. Gelukkig gingen we naar het kamp waar je kon kiezen om te swaggen (HAHA nee echt serieus; een slaapzak voor buiten heet een swag) of dat je in een tent wou slapen. Bang voor slangen en spinnen; ik koos voor de tent. Als anderen het overleefden zou ik de volgende nacht wel in een swag slapen want de sterren in the outback zijn echt wauw. (Maar - ik had het de eerste nacht zo koud in de tent dat de tweede nacht ook tentnacht was.) Na de eerste nacht slapen ging de wekker om
5.30
Ja.
En in de zomer gaat de wekker om 3.30 DUS IK BEN BLIJ DAT IK IN DE WINTER BEN. Sunrise bekeken en toen naar Rock 2 waarvan-ik-de-naam-dus-ben-vergeten. Ik heb hier een wandeling van 7 km gedaan - jongens ik ben zo trots op mezelf - waar je tussen de steen door kon lopen.
Daarna was het weer een halve dag rijden tot kamp 2. Kamp 2 was een geinig kamp; een douche waar het douchehokje uit 3 muren bestond en je tijdens het douchen naar de sterrenhemel kon kijken, vuurtje om het water te verwarmen, ja echt - 1 wc met 3 muren en een doorzichtig gordijntje wat dus geen nut had plus een dikke spin op de muur. (Ik heb zo hard mijn best gedaan om niet naar de wc op het kamp te gaan maar uiteindelijk heb ik maar een denkbeeldige vinger naar de spin gestoken en ben ik naar de wc gegaan, met grote angst, dat wel.) Het kamp zelf stond gewoon in rood zand; midden van de woestijn, middle of nowhere. Best vet! (Maar toch een angst voor slangen en spinnen; maar slangen heb ik de hele weg niet gespot.)
Derde dag - wekker om tada, 5.30 - ben ik naar kings gorge gegaan wat vroeger een koraalrif is geweest  - en heb ik bovenop de gorge gelopen. Daarna weer lange rit terug naar alice (de tour is meer rijden dan dingen doen) waar we 2 nachten sliepen - (dus 1 dag voor jezelf had; niemand heeft toen iets gedaan) - om vervolgens om 6.30 (dat was 'uitslapen') weer opgehaald te worden om van alice naar Darwin te rijden. Meer rijden dan dingen doen; wel hebben we hier geslapen in swags (en echt; ik heb heerlijk geslapen deze 2 nachten) tussen de wallabies die tussen van mensen meepakten - koeien die over je heen liepen - 100000000 sterren hotel. Daarnaast was kamp 2 naast een rivier waar krokodillen in zwommen dus dat was de activiteit van de avond; crocodiles spotten. (Fresh water; die eten geen mensen ;))

#no filter

Nacht slapen in Darwin; waar we naar de nachtmarkt zijn geweest met lekker eten - om vervolgens aan het laatste gedeelte van de safari te beginnen; national parks. Hier keek iedereen het meeste naar uit want er zijn hier zoveel mooie watervallen - waar je ook in kan zwemmen - en ja, ik geef toe;
Het was zo fijn om weer een schoolslag te kunnen doen en een borstcrawl en gewoon weer te zwemmen. (En het water was zo fijn; koud, maar niet klappertanden koud.) De eerste dag hebben we 3 verschillende watervallen gezien - de tweede nacht was meer een 'culturele' dag zoals hij (= de guide) het noemde.

Wat we hebben gedaan? Salt water crocodiles spotten in een klein bootje die gevaarlijk schommelde en ik me afvroeg of de boot zou zinken in het midden van de rivier. En dan ben je dood, want de rivier heeft highest density of crocodiles van de wereld. Het is gewoon zo onwerkelijk; ik bedoel, het gevaarlijkste in Nederland in de grote steden zijn muggen of wespen. Hier zijn het mens etende crocodiles. Uiteindelijk hebben we er 'maar' 4 gespot want het is te warm voor die beesten om in de zon te liggen. Weer een angst erbij, hoera. Je kan me gerust van hoge rotsen laten springen of bungee jumpen of dat soort ongein; maar slangen/spinnen/en nu dus ook deze enge beesten - nee, yuk.
Het meest leuke van alles; ik heb nu meer dan 45 muggenbulten - in 2 dagen. Je stapt 's avonds het busje uit en er zitten gelijk 10 muggen op je. Letterlijk; je ziet een wolk muggen. Ik heb ook echt verschrikkelijk geslapen - wil je levend opgegeten worden door muggen of wil je dood gaan van de hitte in je slaapzak. Ik ben voor de tweede optie gegaan al heeft het niet heel veel uitgemaakt denk ik. Bovendien was de guide en of andere grapjas die zei dat er een spin in onze tent leefde - maar dat hij nu achter de buizen zich verstopt had dus dan kan ik ook niet heel makkelijk een oog dichtdoen. (En ik weet nog steeds niet of hij een grapje maakte of niet.) De laatste dag waren we naar een riviertje gegaan; met een weg alleen voor 4wd alleen de guide dacht YOLO; wij hebben 4 mannen die de bus wel kunnen duwen door het losse zand - het is ook gelukt en het was grappig dus  toen was daar weer een klein paradijsje waar je van rotsen af kon springen en je tussen de fresh water crododiles zwom (en dat is geen grap.)

Nu ben ik Darwin; gisteren hebben we met z'n alleen gegeten en zijn we uitgegaan (tot 00:00 hahaha want iedereen veel om WANT WE MOESTEN OM 5.30 OPSTAAN ELKE DAG) en werd ik wakker met tienduizend andere muggenbulten dus ik heb nu ander anti muggen spul gekocht waar HEAVY DUTY opstaat dus als dat ook niet werkt dan ga ik huilen - hallo, het zijn ondertussen meer dan 50 muggenbulten en ik heb zelfmedelijden. Maar ik zit nu in een hostel wat slechte reviews kreeg op hostelworld maar het is veel goedkoper dan andere hostels (echt belachelijk duur hier; je betaalt 9/10 keer meer dan 30 dollar voor EEN nacht!) Maar het hostel is juist een fijn hostel; PLUS HET BESTE VAN ALLES free upgrade. 8 Bed dorm was overbooked dus nu heb ik lekker een 6 bed dorm met ensuite HELL YEAH. Vanavond zonsondergang bekieken op een van de stranden WAAR JE KAN ZWEMMEN EN DAT IS BIJZONDER want de rest van de stranden ga je dood als je ook maar een voet in het water zet want er leven crodiles in de zee hier. Hoe raar is dat.

(Op het laatste kamp was de bedoeling dat we zonsondergang bekeken ergens maar er was die middag een man uit z'n bootje gesleurd door een krokodil dus er de rangers waren opzoek naar het lichaam. Ze wisten niet zeker of de man met voeten in het water bungelde maar mensen doen hier domme dingen. Zo ook 2 jaar geleden (dacht ik) waren er vrienden die wat op hadden en ze daagden een jongen uit om de rivier over te steken in het water maar halverwege kwam hij een krokodil tegen. Het einde was niet een gelukkig einde - filmpje staat op youtube, heb hem alleen zelf niet gezien.)

1 opmerking:

1. Aahhhh geweldig!!! In het museum waar ik dus werk (lol) hangt momenteel een heel grote foto naast een schilderij van de Uluru en het is dan al magisch ///ikbennietjaloershoor///. Verder hoop ik dat je niet als één grote muggenbult eindigt, dat je lekker slaapt en nog veel meer mooie dingen gaat zien (dus geen spinnen enz.) en dat je niet wordt opgegeten door een krokodil. xoxoxo